Boghandlerforeningens nyhedsbrev

Bo@boghandlerne.dk
Plakat_A3_mundbind_page-0001
Plakat_A3_max besoegende_page-0001
Fra torsdag den 29. oktober kræves der brug af mundbind eller visir i alle indendørs lokaler, som offentligheden har adgang til. Det vil sige, at der skal bæres mundbind eller visir i alle detailhandelsbutikker, herunder alle boghandeler.

Kravet gælder i hele landet og på alle tider af døgnet. Myndighederne har i skrivende stund ikke offentliggjort den bekendtgørelse, som udlægger detaljerne i restriktionerne. Men ifølge Dansk Erhverv må det forventes, at krav og undtagelser vil ligne dem, der allerede gælder for serveringssteder, eksempelvis at det både gælder medarbejdere og kunder, og at børn under 12 år samt visse personer er undtaget.

Det følger af ovenstående, at det sandsynligvis ikke vil være et krav, at medarbejderne bærer mundbind i baglokalet eller på lageret, men foreningen opfordrer alle medlemmer til selv at vurdere, om de vil stille det krav for at beskytte medarbejderne. På lignende vis bør det understreges, at mundbind bør udskiftes hver tredje time.

Det er arbejdsgivers ansvar at stille de fornødne mundbind og/eller visirer til rådighed for personalet. Butikker opfordres også til at have synligt opsynspersonale, men det er ikke et krav for butikker med et areal under 2.000 kvadratmeter.

Hvis en ansat befinder sig bag en afskærmning, eks. en plexiglas-skærm mellem disken og resten af butikken, vil det sandsynligvis ikke være et krav, at den ansatte bærer mundbind eller visir. Men foreningen opfordrer ikke desto mindre til, at de ansatte bærer dem hele tiden.

Personalet må gerne spørge ind til, hvorfor en kunde eventuelt ikke bærer mundbind eller visir, men må ikke afkræve kunden dokumentation for, at han eller hun er undtaget fra reglerne. Et tørklæde er ikke en godkendt erstatning for et egentligt mundbind, og et visir skal dække hele ansigtet.

Det vil blive krævet, at butikken skilter med kravet om at bære mundbind eller visir. Der ligger i skrivende stund to forproducerede skilte og opslag klar. Se dem her:
"Her bruger vi mundbind"
"Maks. antal kunder i butikken"

Når der udarbejdes nye opslag, vil de alle kunne findes her: coronasmitte.dk.

Tidligere restriktioner, eks. kravet om 4 kvm. pr. kunde i butikken, gælder stadig.

Herudover blev et bredt flertal af Folketingets partier tirsdag aften den 27. oktober enige om, at alle nuværende kompensations- og garantiordninger forlænges til og med 31. januar næste år, og at enkelte ordninger udvides.
Amazon åbnet i Sverige

Amazon er åbnet i Sverige i dag

Lang tids venten blev aflyst af vished og synlighed i dag, da Amazon slog de virtuelle døre op til hjemmesiden amazon.se og udbød en stor mængde varer og varegrupper - herunder over 9.000 forskellige bøger - til svenskerne.

Indtil videre tilbyder Amazon ikke et Prime-medlemskab til de svenske kunder, men der lægges ud med fri fragt ved køb for over 229 svenske kroner.

Foreløbig har vi ikke kunnet finde nogen varer, heller ikke bøger, på amazon.se, som rent faktisk distribueres til Danmark, og heller ikke nogen dansksprogede bøger.

Se artiklen om Amazons åbning nederst i nyhedsbrevet.
Information:
Bo Dybkær,
Bo@boghandlerne.dk

"Danmarks Største Læseklub" læser Maren Uthaug-bog. Har I den på hylden?

external-content.duckduckgo.com
Op til fejringen af bøger og litteratur under overskriften "Bogfestival" i weekenden den 7.-8. november arrangerer Litteratursiden.dk og Danmarks Biblioteksforening "Danmarks Største Læseklub".

Læseklubben foregår digitalt på Litteratursiden.dk, og den bog, som læserne skal kaste sig over, er Maren Uthaugs "En lykkelig slutning", som udkom i 2019.

Det er nok en god idé at have bogen hjemme, hvis et af de mange forventede klubmedlemmer foretrækker at læse den i papirudgaven og ikke kan få den på biblioteket.

Danmarks Største Læseklub starter i dag - den 28. oktober - og varer 10 dage. Undervejs kan man stille spørgsmål om 'En lykkelig slutning' til Maren Uthaug, der selv fortæller om læseklubben i DR søndag den 8. november.

Nyheder fra hjemmesiden:

Amazon åbnet i Sverige

Amazon har i dag åbnet for handel med svenskerne, som nu kan få varer leveret gratis ved køb over 229 svenske kroner. Det sker på domænet amazon.se, som detailgiganten allerede købte i 2017. Sverige er det syvende europæiske land, som Amazon åbner i. Lanceringen betyder, at svenske forbrugere nu på Amazon.se kan købe produkter fra svenske virksomheder som f.eks. Electrolux, …

New Yorks legendariske Strand beder kunderne om hjælp

I et offentligt brev har Nancy Bass Wyden, ejeren af Strand Book Store i New York, bedt kunder i butikken om at hjælpe med at holde butikken i gang. Hun skriver, at "de næste par måneder vil bestemme fremtiden for Strand. " Nancy Bass Wyden skriver, at hun nærmest voksede op i Strand: "Jeg kan huske, at de gamle gulvbrædder …
header
Boghandlerforeningens Nyhedsbrev udsendes af Boghandlerforeningen,