Boghandlerforeningens nyhedsbrev

overskrift-gron

28. maj 2020

ugle-header-nyhedsbrev

Amazon kanter sig vej ind i Norden

Den 20. maj offentliggjorde dagbladet Børsen nyheden om, at Gyldendal har indgået aftale med det Amazon-ejede The Book Depository (TBD) - en globalt dækkende internet-boghandel, som i mange lande også sælger via Amazons platform og som tillige forhandler bøger udgivet af Amazon.
Den 26. maj blev det kendt, at TBD også bliver kunde hos Förlagssystemet, et stort svensk boglogistik-firma. Dermed er der styr på den svenske distribution, hvis TBD – ligesom i Danmark – begynder at forhandle med forlagene om at levere bøger. Der foreligger endnu ingen informationer om, hvorvidt TBD har kontaktet DBK i Danmark.
Herhjemme har omtalen af Gyldendals aftale med TBD fået forlaget til offentligt at understrege, at der ikke foreligger nogen aftale med selve Amazon, men kun med Amazons 100% ejede datterselskab.
Fra Boghandlerforeningens side opfatter vi samhandel med TBD som et skridt på vejen mod at handle med bøger på Amazon. TBD er i dag registreret forhandler hos Amazon på alle de engelsksprogede markeder. Når Amazon på et tidspunkt åbner en dansk eller skandinavisk hjemmeside, er der et meget kort skridt til, at TBD også sælger sine eks. danske og svenske bøger dér.
Boghandlerforeningen har i sine udtalelser understreget, at de danske boghandlere allerede i dag lever med konkurrencen mellem fysiske og virtuelle butikker, og foreningen repræsenterer som brancheorganisation begge typer i sit arbejde. Men et indtog fra Amazon vil efter al sandsynlighed føre til en helt ny konkurrencesituation, idet Amazon – som på alle sine øvrige markeder – vil forsøge at opnå så dominerende en position som muligt.
Brug linkene til højre for at se omtalen og pressemeddelelsen på foreningens hjemmeside, for at høre dobbeltinterviewet med Morten Hesseldahl og Bo Dybkær på DRs P1 og for at se den amerikanske talkshow-vært Bill Mahers hudfletning af Amazon, deres dominans og deres rolle under corona-krisen.
arnoldbusck_4f_sort_payoff
Information:
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk

Her er de Arnold Busck-butikker, der videreføres efter konkursen

Kuratorerne i Arnold Buscks konkursbo offentliggjorde i forgangne uge resultatet af de lange forhandlinger om overtagelse af kædens butikker og aktiver.
Resultatet var, at JP/Politiken overtager og viderefører Arnold Buscks butik i Købmagergade samt ABs webshop, som nu indlemmes i Saxo.com.
14 af de resterende 28 butikker overtages af en række Bog & idé-boghandlere og videreføres som enten Bog & idé eller en kombination af Bog & idé og Legekæden. Dermed er bl.a. seks ud af de i alt otte AB-butikker, som var eneste boghandel i deres by eller bydel, nu reddet. Den samlede liste ser således ud:
  • Ballerup
  • Birkerød
  • Espergærde
  • Haderslev
  • Helsinge
  • Helsingør
  • Hjørring
  • Købmagergade
  • Lyngby
  • Randers
  • Roskilde
  • Sønderborg
  • Valby
  • Aalborg City
  • Aalborg Storcenter
De 14 butikker, der ikke blev reddet, var Børnenes Boghandel samt butikkerne i Esbjerg, Hellerup, Herning, Holstebro, Kolding, Køge, Nykøbing Falster, Odense City, Odense SØ, Rødovre, Svendborg, Vejle og Aarhus.
Næsten alle de overtagne butikker har nu fået nye boghandlernumre. Vi bringer en samlet liste over ændringerne i numre og ejerforhold, når listen er komplet.

Gyldendal satser på online-forfattermøder også efter corona-krisen

Mange boghandlere måtte aflyse eller udskyde deres forfatterarrangementer i butikken på grund af corona-krisen og forsamlingsforbuddet. Nu, hvor det ser ud til, at forbuddet bliver væsentligt lempet efter den 8. juni, vil boghandlerne dog møde konkurrence om kundernes opmærksomhed fra en uventet side.
Forlaget Gyldendal har besluttet, at de forfattermøder, de arrangerede på bl.a. Facebook som en nødløsning under nedlukningen, skal fortsætte som en del af en større strategi for fremover at bringe bogkunder og forlagets forfattere sammen på forlagets egne medier.
I en pressemeddelelse annoncerer Gyldendal, at satsningen foreløbig vil omfatte tre formater - Forfattermorgen, Forfatteraften og Forfatterliv - og at flere formater er i støbeskeen.
Under krisen har Gyldendals streamede forfattermøder ifølge forlaget nået 2,5 mio. danskere, og fremover vil man kunne møde de forskellige streamede udsendelser på både Gyldendals Facebookside og hjemmesiden for Gyldendals Bogklubber.
Der foreligger ikke noget fra Gyldendal om, hvorvidt satsningen vil betyde en nedtoning af forfatternes fysiske møder med bogkunderne ude i butikkerne.
Ugle2FB
Information:
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk

Husk at blive medlemmer af foreningens gruppe på Facebook

Der er allerede en del debat på foreningens nye Facebook-side i anledning af nyhederne om Amazon og The Book Depository.
Husk, at vi også har skabt en lukket gruppe, som vi vil opfordre mindst én fra hver boghandel til at blive medlemmer af, så vi kan bruge den til en mere intern information og dialog.

Send os derfor:
  • En mailadresse og/eller en Facebookprofil på boghandlens leder eller direktør.
  • En mailadresse og/eller en Facebookprofil på den ansvarlige for sociale medier - eller en Facebook-aktiv medarbejder.
Send oplysningerne til kommunikationsmedarbejder Christine Lind Ditlevsen på christine@boghandlerne.dk så snart som muligt.

Nyheder fra hjemmesiden:

Vi er bevidst om vores ansvar

Clea Bautista, souschef i Arnold Busck på Købmagergade har haft nogle pressede uger med coronakrise, konkurs og uvished, men i går kunne hun sænke skuldrene: Boghandlen overtages af Politikens Forlag – og hele teamet kommer med. Vi har talt med Clea Bautista om, hvordan hun har håndteret presset og om hendes forventninger til fremtiden. Hvordan driver du fremover boghandel med …

Indkaldelse til Boghandlerforeningens generalforsamling den 17. juni 2020

Indkaldelse Foreløbig dagsorden Forslag til vedtægtsændringer Fuldmagtsblanket Liste over medlemmer af den fælles valggruppe

Lille forlag belønner bogkøberne for at handle i fysiske boghandler

Forlaget Albert har med redaktør Søren Bilgrav-Nielsen udarbejdet en kampagne på sociale medier, som belønner handlende, der køber bøger i fysiske boghandler frem for andre steder. Boghandlerforeningen har talt med ham om tankerne bag – og om fremtiden. ”Forlaget har gået og længdes efter den dag vi måtte åbne igen og har fulgt nedgangen i salget. Det klart, at vi …
footer
Boghandlerforeningens Nyhedsbrev udsendes af Boghandlerforeningen,