Boghandlerforeningens nyhedsbrev

overskrift-gron

5. maj 2021

Ugle_mundbind_logogrøn bred 4

De Gyldne Laurbær vender tilbage!

laurbaer300dpi_fritlagtjpg.jpg-for-web-LARGE
DGL 2020 stemmeseddel
Stemmesedlen, som er udsendt til boghandlerne
christine@boghandlerne.dk
Uddelingen af De Gyldne Laurbær er en stor begivenhed, og mediernes dækning af kåringen er helt uden sidestykke i dansk bogbranche.

Traditionen tro plejer årets vinder gerne at blive overrasket i starten af året, men det har jo været et tosset år med udskydelser og hjemsendelser. Og først for nyligt er de sidste centerboglader jo kommet med. Så da boghandlerne ikke har kunnet stemme – og man ikke har kunnet mødes på tryg vis – har De gyldne Laurbær måtte udskyde årets optælling og mediestunt.

Så udover at man i år først skal finde vinderen i maj, skal boghandlerne være opmærksom på, at det stadig kun er forfattere, der har udgivet noget i 2020, der kan komme i betragtning.

Alle landets boghandlerne får i disse dage eller har fået stemmesedler ud via DBK. Der vil også blive sendt en bogpost i denne uge.

Alle ansatte i pågældende butik kan stemme på den forfatter, de synes fortjener boghandlernes store hæder efter gældende regler. Så nogle stemmesedler har én stemme, andre tyve, alt efter hvor mange ansatte butikken har.

Stemmesedlerne modtages enten på brev eller email, og på selve dagen (i år slutningen af maj), åbner de ansvarlige i De Gyldne Laurbær kuverter eller printer emails, tæller, hvorefter man efter endt optælling har årets vinder. Og så bliver der travlt, for den heldige forfatter skal findes, så mange medier som muligt skal samles, og vinderen skal overraskes on location - som jo er det scoop, der gør at De Gyldne laurbær stadig er den eneste pris, der bliver dækket af de æterbårne medier.

Stem løs! Og vær med til at give De Gyldne Laurbær og boghandlerne opmærksomhed og hædre en dansk forfatter.

Saxo samarbejder med Muskelsvindfonden og Aarhus Teater om juleforestilling, som skal styrke børns læselyst

Når julen igen nærmer sig, kan de mindste komme til forestillinger i København og Aarhus og dér møde nogle af de mest kendte figurer fra børnelitteraturen, eks. Vitello, Cirkeline, Orla Frøsnapper og et vist næsehorn.

Forestillingen Circus Jul er resultatet af et samarbejde mellem Muskelsvindfonden, Aarhus Teater og Saxo.com. Håbet er, at ungerne får styrket lysten til at få læst højt eller selv læse nogle af de klassiske danske børnebøger og fortællinger.

Der er premiere på Circus Jul i København den 18. november og i Aarhus den 10. december.
Saxo Aarhus Teater jul'
christine@boghandlerne.dk

Slutafregning af COVID-kompensation: få det ordnet nu

Der er flere fordele ved allerede nu at indberette til den slutafregning af kompensation, som har frist 30. juni 2021, meddeler Erhvervsstyrelsen:

Jo før du indberetter, jo før får du den første tilbagemelding om din opgørelse. Når du har indberettet din dokumentation, modtager du nemlig helt automatisk en foreløbig opgørelse baseret på dine indtastninger. Den foreløbige opgørelse kan give dig en indikation af, hvordan du er stillet.

Den endelige opgørelse ­– som er den gældende – får du, når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din indberetning.
Din indberetning til slutafregning tager udgangspunkt i forskellige oplysninger om virksomheden og dens regnskab. Hvis du undervejs kommer i tvivl om noget – eller har brug for at finde andre oplysninger frem – er det godt at have tid til at få det på plads.

Hvis du giver dig selv tid til det, har Erhvervsstyrelsen også en række tilbud om hjælp og vejledning som fx webinarer om slutafregning, hvor du kan blive klogere på, hvordan indberetningen foregår.

30. juni 2021 er frist for indberetning af dokumentation for kompensation udbetalt inden for følgende perioder:
  • Lønkompensation udbetalt til virksomheder fra 9. marts frem til d. 29. august 2020.
  • Kompensation for udgifter til faste omkostninger fra 9. marts til 8. juli 2020.
  • Kompensation udbetalt til selvstændige og freelancere fra 9. marts til 31. august 2020.
Husk, at det fulde kompensationsbeløb skal betales tilbage, hvis fristen overskrides.

HUSK at indberette butikkens bogomsætning

Du indberetter bogomsætningen lige hér på Membersite.
Hvis du ikke bruger det direkte link ovenfor, så gå til www.boghandlerforeningen.membersite.dk, log ind og klik på "Mit firma" -> "Indberetning".

Brugernavnet til login er oftest butikkens hoved-mailadresse. Hvis du har glemt passwordet, kan du klikke på "Glemt password", indtaste din e-mailadresse og klikke "Send". Så vil du modtage en mail med link til reset af dit password.

I tvivlstilfælde kontakt Henrik Christensen. Deadline for indberetning af butikkens bogomsætning er den 30. juni 2021.
Bogomsætning BrianAJackson 200x145
Henrik Christensen,
henrik@boghandlerne.dk

Stor søgning til gratis webinarer om sociale medier

Tina Bladbjerg fra LinkedIn 300x300
christine@boghandlerne.dk
I dag, den 5. maj, gennemførte Boghandlerforeningen første del af det annoncerede some-webinar, der giver medlemmerne opkvalificering i brugen af sociale medier i den daglige markedsføring. Interessen var stor, flere var på venteliste, men et par dage før blev det heldigvis muligt også at få de sidste med.

Underviser var Tina Bladbjerg, leder af boghandleruddannelsen på Tietgen i Odense, som begyndte med at præsentere sociale medier overordnet. Herefter fik deltagerne en gennemgang af forskellene på Facebook og Instagram – herunder målgrupper, fordele og begrænsninger.

Deltagerne lærte også, hvordan et opslag bygges op af video, billeder og tekst og blev vist inspirationsopslag fra andre brancher og fra bogbranchen. Herefter arbejdede man i grupper, som skulle udarbejde egne facebookopslag under kyndig vejledning fra Tina.

Webinaret tager som helhed udgangspunkt i de budskaber, de grafikker og de videoer, som foreningen stiller til rådighed i forbindelse med kampagnen Min lokale/danske boghandel, som lige nu kører både i butikkerne og digitalt.

Anden del af webinaret kører på tirsdag den 11. maj.
header
Boghandlerforeningens Nyhedsbrev udsendes af Boghandlerforeningen,