Boghandlerforeningens nyhedsbrev

10. februar 2021

Ugle_mundbind_logogrøn bred 4

Kære Boghandler

Efter en usædvanlig lang jule- og nytårspause på grund af nedlukning og nyhedstørke kommer her et tætpakket nyhedsbrev med nyt om foreningen og branchen.
Bogmærker til NB

Alle, som ønsker det, kan nu modtage materiale til Lokal Handel-kampagnen

Min lokale boghandel dørsticker
Christine Lind Ditlevsen,
christine@boghandlerne.dk
Boghandlerforeningen distribuerede før jul materialeprøver til studieboghandlere og webboghandlere, men har indtil nu holdt materialet til de fysiske, almene boghandeler tilbage på grund af nedlukningen.

Det skyldes, at mange boghandlere har svært ved at modtage post og pakker i boghandelen, mens den er tvangslukket.

Men hvis I faktisk KAN modtage post og pakker, og hvis I kunne tænke jer at bruges tiden nu til at forberede jer på at have kampagnen kørende fra den første åbningsdag efter nedlukningen, så hører vi meget gerne fra jer.

Skriv til info@boghandlerne.dk og meddel os, at I gerne vil modtage materialet nu. Så starter vi med at sende jer en stor kuvert med prøver på det fysiske kampagnemateriale. Når I har kigget på det og besluttet, hvilket materiale I ønsker at bruge - og hvor meget i første omgang - bestiller I materialet inde på MemberSite, hvorefter vi pakker det i en kasse og sender det til jer.

Alle, som ikke meddeler os, at de gerne vil modtage materiale nu, vil i stedet automatisk modtage det, så snart nedlukningen er overstået.

Bog-eleverne går glip af mange uger i butikken. Hvordan sikrer man kvaliteten af deres uddannelse?

På grund af nedlukningen står en del bog-elever til at gå glip af mange uger i butikken. Uger, som skulle have været en integreret del af deres uddannelse som boghandler.

Det Faglige Udvalg under Uddannelsesnævnet har besluttet, at man ikke vil lave generelle regler for, hvordan elever kompenseres, da der er stor forskel på, hvordan de har været påvirket i de forskellige brancher.

Udvalget opfordrer derfor eleverne og deres lærepladser til i stedet at lave indbyrdes aftaler om en passende forlængelse af elevens uddannelsesaftale. Dermed flyttes elevens fagprøve tilsvarende, så den stadig afholdes i slutningen af elevens læretid.

I forlængelsen skal eleven naturligvis stadig have elevløn - svarende til den løn, butikken er blevet kompenseret for i de uger, hvor eleven har været hjemsendt på grund af nedlukningen.

Tietgenskolens undervisning har under nedlukningen været gennemført som online-undervisning, og det vil skolen fortsætte med, indtil man igen må byde eleverne indenfor i Odense.

Hvis I er det mindste i tvivl om reglerne eller jeres handlemuligheder, eller hvis I har brug for hjælp til forlængelse af uddannelsesaftalen, så står Tietgenskolens praktikservice til rådighed. Kontakt:
Elevfoto Tietgen 1 600x400
Bo@boghandlerne.dk

Boghandlerforeningen med i samarbejde om at få genåbnet udvalgsvarebutikkerne snarest muligt

Coronavirus Virus Outbreak
Bo@boghandlerne.dk
For et par uger siden henvendte Boghandlerforeningen sig til både Erhvervsministeren og formanden for Folketingets Erhvervsudvalg for at gøre opmærksom på det konkurrenceforvridende i, at Bilka, Kvickly og andre varehuse og supermarkeder fortsat kan sælge non-food-varer, mens boghandlere og andre detailbutikker er tvunget til at holde lukket.

På et bestyrelsesmøde den 10. februar besluttede foreningen at indtræde i et samarbejde med Dansk Detail, Danske Guldsmede & Urmagere, S24/Sportigan, Mr / Din Tøjmand, In2House / Møblér Inbogulve / Garant og Kop & Kande om at presse yderligere på over for politikerne.

Det vil ske i form af en samlet PR-indsats, som finansieres af samarbejdspartnerne og gennemføres af bureauet Epicent. Centralt i argumentationen vil stå det faktum, at regeringens egen COVID-19-referencegruppe, bestående af en lang række eksperter, selv har peget på, at når der er genåbnet for Folkeskolens 0.-4. klasser, er det mest forsvarlige næste skridt, når man sammenholder smitterisiko, samfundsøkonomi m.v., at åbne for udvalgsvarebutikkerne.

Når aktiteterne går i gang, vil vi orientere om dem her i nyhedsbrevet og på mails og hjemmeside.

Uddannelse under nedlukningen:
Hvad kan man, hvad må man?

Når medarbejderne alligevel er hjemsendt, er det jo en glimrende anledning til at de efteruddanner sig - eller hvad? Mister man så deres lønkompensation?
Herunder finder du reglerne - og en henvisning til aktuelle kurser fra Tietgenskolen.

Medarbejderen kan efter aftale med virksomheden deltage i voksen- og efteruddannelse under hjemsendelse med lønkompensation fra staten. Det er dog under forudsætning af, at hverken virksomhed eller medarbejder søger og modtager VEU-godtgørelse/SVU samtidig. Virksomhed eller medarbejder kan således ikke på dagsbasis modtage dobbelt tilskud i form af både lønkompensation fra staten og VEU-godtgørelse/SVU.

Hvis medarbejderen under uddannelsen får udbetalt løn, der følger af lønkompensation, skal medarbejderen kunne stå til rådighed for virksomheden med 1 dags varsel.

Deltagerbetaling på kurset dækkes som udgangspunkt af virksomhed eller medarbejder.

Læs det hér på styrelsens hjemmeside (nederst)

Aktuelle online AMU-kurser på Tietgenskolen finder du hér.
Elevtræfbillede 600x400
Bo@boghandlerne.dk

Husk, at I kan bruge webmail til at læse butikkens bogpost-mails hjemmefra

Ugle med brev 600x436
Bo@boghandlerne.dk
Hvis I ikke kommer i butikken dagligt her under nedlukningen, kan I sagtens tilgå butikkens mails hjemmefra.

Til alle Bogpost-mailadresser er der tilknyttet mulighed for at bruge webmail - det vil sige, at man kan åbne sin mail fra en hvilken som helst browser og computer, når bare man har internetadgang.

I går til webmail her: https://www.simply.com/dk/webmail/

Jeres brugernavn og password fik I tilsendt på mail den 22. november 2019. Hvis I ikke kan genfinde dén mail, så ring til Henrik Christensen på tlf. 3254 2255 eller skriv til Henrik på henrik@boghandlerne.dk.

Foreningen flytter ud af børsbygningen

I forbindelse med at Boghandlerforeningen lukkede BogInfo i 2019, mistede foreningen en række indtægter. Samtidig besluttede foreningen at udvide sine investeringer i gratis kampagner og andre initiativer til gavn for medlemmerne.

Det har naturligvis betydet, at der har skullet spares andre steder. På personalet, på revisionen, på IT - og nu også på huslejen. Fra 1. april bor Boghandlerforeningen derfor ikke længere i Chr. IV's historiske børsbygning, hvor Dansk Erhverv har til huse, men i en anden ikonisk - omend knap så prangende - bygning: "Buen" over for Københavns Hovedbanegård.

Flytningen sparer foreningen for et betragteligt beløb hvert år, som i stedet kan aktiveres i form af service for medlemmerne.
BUEN - Leif Jørgensen 600x397
BUEN i København.
Foto: Leif Jørgensen
Bo@boghandlerne.dk

Også i år afholdes Verdensbogugen i september måned

Dreng thumbs up VBU
Bo@boghandlerne.dk
I 2020 skubbede Boghandlerforeningen Verdensbogugen fra april til september på grund af COVID-19-pandemien. Afviklingen i september blev en succes - især med hensyn til besøg i butikkerne af hele skoleklasser. Hele oplaget på 30.000 eksemplarer af Kasper Hoffs "Tyvefældens Forbandelse" blev udleveret til børn i målgruppen.

Boghandlerforeningens bestyrelse har besluttet også at skyde Verdensbogugen til september i år. Dels fordi man kan frygte, at der er meget andet, I hellere vil bruge tiden på, når butikkerne igen får lov at åbne, dels fordi man kan frygte, at der stadig vil være grænser for forsamlinger og antal kunder i butikken, som vil gøre besøg af en skoleklasse umulig eller besværlig.

Så snart der bliver taget beslutning om de præcise datoer for Verdensbogugen 2021, melder vi det ud her i nyhedsbrevet.

Forbered jer på, at Boghandelens Varegrupper udfases

thumbnail
Bo@boghandlerne.dk
Det har været undervejs i flere år, og nu nærmer tiden sig for alvor: klassificeringen af titler i Bogportalen inden for Boghandelens Varegrupper afløses fuldstændigt af Thema-koderne.

Det har i en længere periode været obligatorisk for forlagene at tildele deres titler ikke kun en varegruppe, men også en Thema-kode, når titlen blev oprettet i Bogportalen. Det har forlagene nu vænnet sig til, og hovedparten af portalens aktive titler har derfor en Thema-kode.

Det betyder, at det i nærmeste fremtid ikke længere vil være obligatorisk at tildele varegrupper, og at disse derfor naturligt vil blive udfaset.

Til forskel fra varegrupperne er Thema-koderne en rent indholdsmæssig klassifikation - den handler altså kun om titlens genre og undergenrer - ikke eks. om dens format eller udstyr. Øverst er en række hovedkategorier fra A-Y, herunder er en række underkategorier og under-underkategorier, lige som en Thema-kode kan indeholde en værdi, som angiver eks. sprog, tidsperiode, geografi o.l.

Boghandlerne under Indeks Retail skulle alle være klar til at arbejde med Thema-koder - hvis I ikke er i jeres boghandel, er det nu, I skal til at forberede jer på det.

Gå på opdagelse i Thema-koderne og -underkoderne hér.

Nyheder fra hjemmesiden:

Resultater fra Saxos læseundersøgelse 2020

Netboghandlen Saxo har spurgt 8000 kunder om deres læsevaner i undersøgelsen årlige læseundersøgelse 'Sådan læser vi 2020'. Ikke overraskende har COVID-19 har haft en positiv indvirkning. Vi bringer lidt facts og grafik fra undersøgelsen. Resultaterne kan i sin helhed ses her. 42 % af deltagerne i Saxos undersøgelse siger, at de læste mere i 2020, end de gjorde året forinden. …
Resultater fra Saxos læseundersøgelse 2020

Bogbranchen skal blive bedre til at arbejde sammen på tværs

Kristian Sondt har overtaget mediet Bogmarkedet, og med en fortid som boghandler, på forlag og en nutid som forlagsrepræsentant og med aktiviteter som @støtdinlokaleboghandel er han bestemt ikke et ubeskrevet blad i bogbranchen. Boghandlerforeningen har talt med Kristian om, hvordan Bogmarkedet kommer til at tage sig ud med ham ved roret. Hvordan ser du Bogmarkedet som medie? Jeg har fulgt …
header
Boghandlerforeningens Nyhedsbrev udsendes af Boghandlerforeningen,