Boghandlerforeningens nyhedsbrev

overskrift-gron

15. april 2020

ugle-header-nyhedsbrev

Arnold Busck genåbner syv butikker

Mens regeringen forhandler med Folketingets partier om en hurtigere "genåbning af Danmark" end tidligere forventet, tager Arnold Busck forskud på glæderne ved at genåbne syv af kædens 29 butikker.
De syv er Købmagergade i København, Hellerup, Espergærde, Helsingør, Helsinge, Odense og Herning.
”- Vi glæder os over, at det nu er muligt igen at åbne op. Vi starter med syv af vores strøgbutikker, og vi håber naturligvis, at flere hurtigt kommer til, men det afhænger af tempoet, hvormed de enkelte byer åbner op,” udtalte adm. direktør Helle Busck Fensvig til BogMarkedet den 14. april.
arnoldbusck_4f_sort_payoff
Information:
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk
Corona wildpixel 600x410
Information:
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk

Seneste nyt om corona-krisen

Alle regeringens hjælpepakker er nu aktive og kan søges, og der er indkaldt til forhandlinger om, hvordan pakkerne på visse områder kan forbedres.
Boghandlerforeningen har besluttet ikke at opkræve kontingenter fra medlemmerne i andet kvartal. Den næste kontingentopkrævning sker derfor først i juli måned.
foreningens hjemmeside kan du følge resultaterne af de politiske forhandlinger og finde links til faktaark om ordningerne.
Du kan også søge inspiration om håndtering af krisen, downloade grafikker og en video, som du frit kan anvende på jeres sociale medier, og læse om, hvordan krisen tackles på bl.a. Boghandleruddannelsen.
Se en forsmag på hjemmesidens corona-artikler nederst i nyhedsbrevet..

Nyhedsbrevet har skiftet format

Små detaljer afslører, at der er sket noget med nyhedsbrevet, siden det seneste blev udsendt før påsken. Grunden er, at nyhedsbrevet nu udsendes direkte fra hjemmesiden og er koblet sammen med foreningens nye administrationssystem.
Det giver flere fordele. For det første lægges det seneste nyhedsbrev automatisk ud på hjemmesiden. For det andet kan vi i nyhedsbrevet bringe automatiske uddrag af hjemmesidens seneste nyhedsartikler. Og for det tredje styres udsendelsen nu i et samspil mellem hjemmeside og administrationssystem, så medlemmerne løbende kan beslutte, hvilke af deres medarbejdere som skal modtage nyhedsbrevet.
Ændringen betyder til gengæld, at vi ikke længere vedhæfter nyhedsbrevet i PDF-format. Så hvis I plejer at printe ud til opslagstavlen, skal dette nu ske ved at printe selve nyhedsmailen.
ugle-header-nyhedsbrev
Information:
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk
Ugle 600x410
Information:
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk

Nu udsender vi vejledning til nyt medlemssystem

Som tidligere varslet introducerer vi en afløser for det gamle MedlemsWeb - nemlig systemet MemberSite. Det er den medlems-vendte del af foreningens nye administrationssystem.
Vi har ventet lidt med introduktionen i håb om, at corona-krisen og de medfølgende butikslukninger snart ville være overstået. Men da det første, det nye system skal bruges til, er forårets indberetning af bogomsætning, har vi besluttet at rulle introduktionen ud nu, så indberetningerne kan komme i gang og hovedparten af medlemmerne kan begynde at vænne sig til systemet.
Derfor udsender vi inden for den kommende uge en mail til samtlige medlemmer med et brugernavn, et midlertidigt password og en brugervejledning. Mailen går ud til den e-mailadresse, som vi har registreret som "ejerens" eller "direktørens" adresse. I mange tilfælde er dette lig med butikkens almindelige e-mailadresse (boghandlernummer@bogpost.dk). Det er så op til ham eller hende at sørge for - ved god brug af vejledningen - at få oprettet de yderligere brugere, som skal have adgang til systemet.

Nyheder fra foreningens hjemmeside:

Det er vigtigt, at alt ikke bliver gjort online

Coronakrisen påvirker bogbranchen i alle dens led. Boghandlerforeningen har talt med tovholder for Boghandleruddannelsen, Bianca Tranberg om de udfordringer, elever og lærere oplever for tiden. Hvordan kommer I igennem krisen? Bianca Tranberg: ”Ved at tænke i nye baner, fx, hvordan kan man stadig få en god dialog med eleverne? Vi prøver i så stort omfang som muligt at køre alle …
Read more
Det er vigtigt, at alt ikke bliver gjort online

Studieboghandlerne forretningsudvikler som følge af coronakrisen

Studieboghandlerne forretningsudvikler som følge af coronakrisen
Universiteterne og de øvrige læringsanstalter holder lukket, men de studerende arbejder videre og eksaminerne starter i denne måned. Boghandlerforeningen har talt med to studieboghandlere om, hvordan de arbejder sig igennem den svære tid – og hvad fremtiden mon bringer. Direktør Lise Scharff fra Polyteknisk har haft usædvanligt travlt siden den 12. marts, hvor Polyteknisk lukkede deres fysiske butikker ned på …
Read more

Særlig service betyder alt nu

Forretningslivet lider under undtagelsestilstanden som følge af corona-krisen med nedjusteringer, fyringer og lukninger. Boghandlerne er udsatte. Alligevel er der her i de første dage af april lidt håb at spore, for flere boghandlerne giver udtryk for ikke bare at have tilpasset sig, men også fundet nye måder at drive forretning og yde service på. Hans Henrik Steenfeldt Pedersen, …
Read more
Særlig service betyder alt nu

Hvordan skal man håndtere returnerede bøger under corona-krisen - og hvad gør DBK?

Hvordan skal man håndtere returnerede bøger under corona-krisen - og hvad gør DBK?
Når kunden kommer ind med en bog, han eller hun gerne vil have byttet, hvordan håndterer man den så efterfølgende? Hvis den har været i hænderne på én, der er smittet med corona-virus, hvor længe kan der så være levende virus på den? Og hvad med de bogkasser, man modtager fra DBK - hvilke forholdsregler er der truffet under pakningen …
Read more

DBK introducerer hjælpepakke i form af øget kredittid

Blandt andet på opfordring fra Boghandlerforeningen og efter dialog med en række større forlag har DBK nu lanceret en hjælpeordning til boghandlerne i lyset af den omsætningsnedgang, som har ramt branchen under coronakrisen. Ordningen er et tilbud til alle boghandlere, som kan dokumentere, at de har behov for midlertidig henstand med betalingen af fakturaer fra DBK, og som herudover opfylder …
Read more
DBK introducerer hjælpepakke i form af øget kredittid
footer
Boghandlerforeningens nyhedsbrev udsendes af Boghandlerforeningen,
Børsen, 1217 København K
info@boghandlerne.dk - www.boghandlerforeningen.dk
Tlf. 3254 2255 - man-fre kl. 10-15.00