Boghandlerforeningens nyhedsbrev

Slutafregningen er udskudt

Bogomsætning BrianAJackson 200x145
bo@boghandlerne.dk
Fristen for at indberette dokumentation til slutafregning er skubbet fra den 30. juni 2021 til den 30. september 2021.

Vi beskrev senest i nyhedsbrevet den 5. maj, hvordan slutafregningen af kompensation for den første nedlukningsperiode i 2020 skulle håndteres. Bemærk, at deadline for denne slutafregning nu er udskudt.

Den kompensation du har modtaget, er udbetalt på baggrund af dine oplysninger om forventningen til den periode, du har søgt kompensation for. Derfor skal du indberette oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i perioden, så Erhvervsstyrelsen kan beregne det endelige kompensationsbeløb, du er berettiget til. Det kan fx være dokumentation for din omsætning, dine faktiske omkostninger, dine ansattes hjemsendelsesperiode mv.

De fleste restriktioner er udfaset - de er det alle den 1. oktober

Forsamlingsforbuddet er hævet til 100 personer indendørs og helt ophævet udendørs. Mundbindene i detailhandelen er fortid, og mange andre ting er på vej tilbage til normalen.

Krav om brug af mundbind/visir i detailhandlen er ophævet, og dermed også kravet om at skilte med det.

Evt. ophæves kravet om, at der ved indgangen skal skiltes med lokalets størrelse - det afgøres, når bekendtgørelsen offentliggøres.

Arealkravet lempes til 2 kvm. per person den 1. august uanset butikkens størrelse. Arealkravet ophæves helt den 1. september.

Retningslinjerne om at undgå køtilbud i detailhandlen er også ophævet.

Kravet om brugen af mundbind er ophørt alle andre steder med undtagelse for stående passagerer i kollektiv transport.

Konferencer og møder kan afholdes uden loft for antal deltagere. Der er dog krav om brug af mundbind eller visir og coronapas.

Det såkaldte lille forsamlingsforbud hæves igen til 250 personer den 1. juli og afskaffes helt den 1. august.

Øvrige krav om skiltning, indretning af lokaler, tilgængelighed af håndsprit mv. ophæves også den 1. august.

De sidste krav om mundbind ophæves den 1. september og de sidste krav om coronapas den 1. oktober, 19 måneder efter indførelsen af de første restriktioner herhjemme.

Dropping the mask kmatija 600x412

Husk omsætningserklæringen

Ugle_color.jpg
Henrik Christensen,
henrik@boghandlerne.dk
Det er nu høje tid for at indberette omsætningserklæring, deadline er den 30. juni.

Som altid gælder reglen, at hvis man ikke indberetter bogomsætningen til deadline, vil beregningen af butikkens tillægskontingent for hele det følgende år blive foretaget på baggrund af sidste års indberetning, tillagt 20%.

Indberetning foregår på MemberSite.

Corona har ændret vores læsevaner

Under corona-krisen har litteraturen været en redning for mange læsere. Flere sider er blevet vendt, og flere lydbøger er blevet tændt.

Det viser de første resultater i et nyt forskningsprojekt om danskernes læsning under covid-19-nedlukningerne, skriver Bogmarkedet.

Projektet er gennemført i samarbejde mellem Københavns Universitet og University of Portsmouth.
Dreng vælger bog Solovyova 200x150

Sekretariatet holder sommerferielukket

Sommerferie Vintervarg 200x112
Boghandlerforeningens sekretariat holder lukket i to uger i sommerferien: uge 30 og 31.

Det er en uge mere end tidligere annonceret, og det skyldes, at Christine Lind Ditlevsen er på rundtur for at snakke med et udsnit af medlemmerne i uge 30.
header
Boghandlerforeningens Nyhedsbrev udsendes af Boghandlerforeningen,