Generel information

En boghandleruddannelse starter med, at eleven selv finder en læreplads i en boghandel og indgår en uddannelsesaftale med boghandleren. Derefter gennemføres uddannelsen som et hovedforløb på Tietgen Business i Odense, hvor eleven veksler mellem arbejde hjemme i boghandelen og korte skoleforløb i Odense – såkaldte moduler. Uddannelsen tager sammenlagt to år, hvor i alt 8,5 uger er skolemoduler fordelt ud på de to års elevtid, hvert af højest en uges varighed. Til sidst gennemfører og forsvarer eleven sin fagprøve og kan derefter kalde sig boghandler.

Der optages elever på nye hold på Tietgen to gange årligt, og der er på et hvilket som helst tidspunkt mellem 50 og 60 elever i gang med at uddanne sig til boghandler.

Her på siderne kan boghandlerforeningens medlemmer – boghandlerne – finde information om og links til alle relevante forhold vedrørende det at ansætte og uddanne en boghandlerelev.

Er du ikke boghandler, men derimod selv interesseret i at gennemføre boghandleruddannelsen? Så klik hér og læs information direkte fra Tietgenskolen.

Boghandlerforeningens medlemmer er altid velkomne til at kontakte Boghandlerforeningen eller Tietgenskolen direkte med spørgsmål eller anmodning om et godt råd.

Læs også Dansk Erhvervs rådgivningspjece om elever.

Husk, at boghandelen som medlem af foreningen har adgang til gratis juridisk rådgivning i personalemæssige forhold gennem Dansk Detail.

Yderligere information:

Leder og lærer på Boghandlerlinjen er:

Bianca Tranberg
Tlf. 3023 2584
bitr@tietgen.dk

Når det gælder uddannelsesaftalen, kontakt:

Lotte Berg Jervelund
land@tietgen.dk.

I alle andre tilfælde, kontakt Tietgens PraktikService:

Claus Øgendahl
Tlf.: 6545 2088
clog@tietgen.dk